Måste få skryta.....

Hejsan på er , det var ett tag sedan eller ett par dagar. Har varit uppe i Stockholm & hälsat på min mor som nu ligger på Handens sjukhus och sedan träffade jag ju mina flickor förstås. Ja som ni vet så blev ju Svärsonen Årets Unga Kock och nu måste jag skryta och lägga ut en interjuv med honom.


Petter Viding är Årets Unga Kock

2010-03-02




Efter en historiskt jämn kamp stod Petter Viding, 24 år, som slutgiltig segrare när Årets Unga Kock avgjordes på måndagen. Arbetsplatsen är Julita Wärdshus i Katrineholm. Tvåa blev Kim Lönnquist från Hotell Ullinge och trea Sebastian Gidbrand från Gastro i Helsingborg.

 

Med ett historiskt jämnt startfält hade juryn en tuff uppgift. När Petter Vidings namn till slut ropades upp av Magnus Ek (Oaxen), tappade vinnaren hakan av glädje och förvåning i takt med att applåderna skallade.
– Otippat! Det var ett otroligt jämnt startfält idag och jag trodde faktiskt inte att det hade gått så här bra. Dessutom var jag inte helt fri från nervositet. Jag trodde absolut inte det här!

Kanske var det de välbekanta omgivningarna på Petters gamla skola Stockholms Hotell & Restaurangskola eller att Petter redan tog sig till final i tävlingen förra året som avgjorde till hans fördel. Det kan också hjälpa att ha en Bocuse d’Or-finalist som chef. De senaste fyra åren har Petter stått i Tommy Myllymäkis kök på Julita Wärdshus.
– Att arbeta hos Tommy är väldigt inspirerande och han har varit en jättehjälp i tänket. Jag vill absolut fortsätta att jobba med honom.
Kommer han att följa chefen i spåren och ge sig i kast med Årets Kock?
– Kanske någon gång i framtiden. Just nu så ser jag tävlandet mer som en kul grej – ett fritidsintresse. Och att komma utomlands och tävla ska bli jättespännande!

Frågan är då – hur förbereder man sig inför den här typen av tävling?
– Det är helt annorlunda att stå i köket under en tävling, säger Petter. Det är fem galet intensiva timmar då allt ska falla på plats, till skillnad från på en restaurang då man kan sitta och planera menyn en månad i förväg. Men jag hade min grundidé – att laga god mat utan konstigheter. Att sträva efter den naturliga enkelheten. Och ja, uppenbarligen så funkade min linje!

Petter Viding får i och med segern representera Sverige på den internationella finalen i Helsingfors dn 16 september.

Juryns motivering
De tre rätterna kännetecknas av modern och samtidigt konsekvent stil. Smakerna passade bra ihop med de valda tillbehören. Tillsammans en högklassig måltid.


Kommentarer
Postat av: Mysmasken

Hej där! Jag säljer inte Tombow längre, men vet att många affärer i Sverige gör det idag :)

2010-03-05 @ 15:19:53
URL: http://www.mysmasken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0